Untappd heeft zich ontwikkeld tot een vast bestanddeel van de bierwereld. Voor menig liefhebber is het een onmisbaar kompas geworden bij haar of zijn ontdekkingstocht in de kleuren, geuren en smaken van bier. Heel wat slijters en horecamensen gebruiken het als leidraad voor het bepalen van hun assortiment. Moeten we ons daarom zorgen maken over de invloed van Untappd? In dit blogartikel lees je over hoe de bier-beoordelingsapp werkt. Ook komen twee brouwers aan het woord: de een met een kritisch en de ander met een nuchter-positief geluid. Beoordelingsapp Untappd scheidt de geesten.
Beoordelingsapp Untappd scheidt de geesten
Bier is emotie. Ontwikkelingen in de wereld van ons geliefde gerstenat houden ons bezig en maken de tongen los. Onlangs kon je hier bij Bierschrijver al lezen over de “fanfare” die ontstond vanwege het schenken van Heineken-bier op de CRAFT-conferentie. Een ander thema dat de gemoederen bezighoudt, is Untappd. Wat is de invloed van de bier-beoordelingsapp op het landschap van brouwers, slijters en cafébazen? Werpt het barrières op voor brouwerijen om hun bier verkocht te krijgen? Zorgt Untappd ervoor dat brouwers steeds maar weer nieuwe bieren op de markt brengen? Om te voorzien in de niet aflatende vraag van Untappd-gebruikers om weer iets nieuws in te kunnen checken.
Inhoud
Aan de populariteit van Untappd zitten diverse facetten. In dit artikel belicht ik er een paar van. Je kunt luisteren naar het verhaal van Untappd zelf: wat is de ontstaansgeschiedenis en hoe werkt het? Je leest een kritische noot van een brouwer en kunt ook kennis nemen van de opvattingen van zijn collega die een ontspannen houden heeft ten opzichte van Untappd. Tot slot neem ik je mee in mijn persoonlijke mening over Untappd. Daarbij ga ik ook in op waar je wat mij betreft, rekening mee zou kunnen houden bij je beoordeling van bieren op Untappd.
Dit blogartikel bestaat uit de volgende hoofdstukken:
Tom Maneschijn: ‘Untappd nodigt uit om te ontdekken’
Oscar Moerman: ‘Je mening baseren op anderen – vreemd voor eigengereide Nederlanders’
Jurgen Bootsveld: ‘Handige graadmeter van wat je op de markt zet’
Frits Dunnink: ‘Slecht cijfer zegt vaak niks over kwaliteit’
Tom Maneschijn
‘Untappd nodigt bierliefhebbers uit om te ontdekken’
“Untappd ontstond in 2010. In de app kwamen twee verschillende gedachten bij elkaar. Het eerste was van twee programmeurs die samen na werktijd een biertje dronken en hardop nadachten of ze het idee achter apps als Tripadvisor of Booking.com konden vertalen naar de bierwereld. Het idee daarachter is kort samengevat het combineren van een bepaald aanbod dat er is, met meningen en waarderingen van een community van betrokken gebruikers van dat aanbod.
“De tweede gedachte kwam van een groepje investment bankers die iets wilden met wijn en menu’s verkopen aan horecaondernemers. Zij hadden het geld, de programmeurs brachten met bier het ingrediënt dat zorgt voor emotie en dus tractie bij een grote doelgroep. Het resultaat is het platform zoals we dat nu kennen. Een wereldwijd gebruikte app die het aanbod van 20.000 brouwers, slijters en bottleshops, en horecabedrijven samenbrengt met het enthousiasme voor bier van 11 miljoen liefhebbers. Het aantal bieren dat ze actief promoten, bedraagt 800.000. Zo groot is Untappd anno 2024.
Untappd staat niet op zichzelf
“De app Untappd staat niet op zichzelf. Het is onderdeel van het bedrijf NextGlass. De filosofie is liefhebbers van mooi bier uit te nodigen een volgende stap op hun ontdekkingsreis in de wereld van de kleuren, geuren en smaken van het bier. Voor ondernemers in bijzonder bier is Untappd het platform om contact te maken met bierliefhebbers. Daarnaast kent NextGlass nog het onderdeel Ollie: een IT-bedrijfsoplossing speciaal toegesneden op brouwers. Om hun processen gesmeerd te laten verlopen: van de productie en inkoop van grondstoffen, tot orderverwerking en distributie aan toe. En dan is er nog de derde poot: voorlichting naar consumenten. Om daar inhoud aan te geven heeft NextGlass de bierrating-site Beer Advocate en het bierinspiratieplatform Hopculture onder zijn vleugels genomen.
“Met Untappd willen we liefhebbers inspireren en uitnodigen om op ontdekking uit te gaan in de bierwereld. Daarbij is het een tool om brouwerijen, maar ook bottleshops en horecagelegenheden te verbinden met bierliefhebbers in de buurt. Untappd geeft liefhebbers meer regie over hun bierbeleving, voor hun eigen plezier. In de praktijk bewijst Untappd zich als een traffic driver om mensen nieuwsgierig te maken naar een nieuw bier, een nieuwe bottleshop, café of taproom. Dat is ook niet gek, als je bedenkt hoeveel bierliefhebbers er in Nederland gebruik maken van Untappd.
“Op dit moment hebben we in Nederland zo’n 300.000 deelnemers bij Untappd. Hoewel dat is nog altijd een kleine minderheid is als je het afzet tegen de 8,5 miljoen potentiële bierdrinkers in ons land. Van het totaal aantal bierconsumenten met de app op hun telefoon kun je een onderverdeling maken. Zo’n 60% zijn gewone liefhebbers. Een kwart gebruikt Untappd heel af en toe. De overige 15% kun je kwalificeren als echte beergeeks. Overigens geven niet al die Untappd-gebruikers ook cijfers aan een bier. We zien dat 40% de app gebruikt als naslagwerk. Wat kan ik ongeveer verwachten van een bier en wat vonden mijn vrienden ervan?
Representatieve steekproef
“Is het representatief wat liefhebbers op Untappd vinden van een bier? Ga maar na. Stel dat je consumentenonderzoeker GfK laat peilen wat bierdrinkers vinden van een bier. Zij werken op basis van een representatieve steekproef met een populatie van 10.000. Natuurlijk haalt niet elke brouwer dat met elk bier, maar het geeft wel een idee waarover we het hebben.
“Een veel gehoord kritiekpunt is dat Untappd liefhebbers in een fuik trekt met zijn algoritme. Als dat zo zou zijn, dan staat het haaks op onze doelstelling: om bierdrinkers uit te nodigen op ontdekking te gaan. Ik denk dan ook dat het een perceptie is, die voorbij gaat aan hoe het zit. Het algoritme dat Untappd gebruikt is eigenlijk heel simpel. Het kijkt naar de voorkeur van de deelnemer en naar de beschikbaarheid van bieren. Als een bier niet in de buurt is, komt het niet omhoog bij de aanbevelingen die deelnemers in Untappd te zien krijgen. Het algoritme levert veilige keuzes op. Het staat los van de scores die bieren krijgen. Die registreert Untappd overigens anoniem: alleen het geslacht is bekend en de leeftijd.
“Wat we wel zien, is dat slijters of cafébazen beoordelingen van bieren op hun eigen manier betekenis geven. Laat ik het zo zeggen: we zijn er niet per se gelukkig mee met wat ze met die informatie en scores doen.
Nivellerend effect
“Een andere kwestie is in hoeverre bepaalde bieren worden gehypet, of omgekeerd juist duidelijk onderwaardering krijgen. Als je onder de motorkap kijkt, zul je ontdekken dat hele hoge maar ook hele lage ratings weinig voorkomen. Dat zorgt voor een nivellerend effect. Er zit wel degelijk nuance achter. Wat we wel klip en klaar kunnen zeggen: op hoe Untappd-deelnemers bieren beoordelen, hebben grote brouwconcerns geen enkele invloed.
“Als Untappd doen we wat we kunnen om het eerlijk te houden. Wat we willen is een evenredig oordeel op basis van de grote massa. Daarvoor werken we onder meer met een heel team van vrijwillige moderators. Die houden in de gaten of er bij de check-ins gekke dingen gebeuren. Waar het ons om gaat is dat we een waarheidsgetrouw beeld kunnen garanderen.
“Daar staat tegenover dat je de beoordeling van een bier nooit los kunt zien van de beleving van de mensen die het drinken. En die heeft weer alles te maken met het moment en de plek waarop ze dat doen. Bier is emotie. Waarom krijgt Amstel Bier in Kerkrade een hogere rating dan op de meeste plaatsen in Nederland? Dat heeft alles te maken met historie en lokale cultuur. Van oudsher had je daar de traditie van de mijnwerkers en Amstel Bier is daar nauw mee verbonden.
Belang van deelnemers staat voorop
“Untappd stelt het belang van deelnemers voorop. We kijken ervoor uit dat we liefhebbers niet overladen met advertenties. We monitoren comments en ratings. Iedereen die een bier wil aanbieden, heeft de mogelijkheid dat gratis te claimen. Voor elke brouwer, bierslijter of cafébaas bieden we een plek. En daarbij maakt het ons echt niks uit hoe groot of klein zo’n bedrijf is.
“Onze app Untappd kan natuurlijk op veel manieren anders en vast ook beter. Het is onze ambitie om constant te blijven verbeteren. Aanpassingen zijn mogelijk. Maar als we die doen, moeten we een goede afweging maken. Want iets aanpassen in Untappd is kostbaar. Dat neemt niet weg dat we zeker open staan voor goede suggesties. Dus als je input hebt waar Untappd wat mee kan: kom maar door.”
Wie is Tom Maneschijn?
Met een stevige achtergrond op het gebied van economie, verkoop en ondernemen kwam deze Twentenaar in 2011 bij Koninklijke Grolsch terecht. Daar deed hij onder meer ervaring op met data gedreven marketing en sales. Een overstap naar NextGlass was dan ook een natuurlijk vervolg in zijn loopbaan. Daar is hij sinds 2020 verantwoordelijk voor de Europese ontwikkeling van Untappd en alle andere bier- en brouwerijgerichte activiteiten van het Amerikaanse concern.
Neem een kijkje op de website van NextGlass >>
Untappd zorgt voor goed nieuws in de bierwereld
NextGlass zet wereldwijd bijna 7500 grote maar vooral ook kleine brouwers in het zonnetje. Met moederconcern van Untappd reikte hen goud, zilver of brons uit met de Community Awards. Hierbij ontvingen de best beoordeelde bieren in elk land/iedere staat een onderscheiding in de 268 afzonderlijke bierstijlen die Untappd kent: 25.302 bieren kregen zo positieve aandacht.
In de Untappd Community Awards komt de waardering van ‘gewone’ bierliefhebbers tot uiting voor bieren van lokale brouwers. Het daardoor niet zozeer over ‘de beste’ maar ook populaire, hoog gewaardeerde bieren. Door dit mogelijk te maken brengen de mensen van Untappd goed nieuws in de bierwereld. Bij alle zorgen die men zich daar maakt, is dat meer dan welkom. En allicht biedt de uitslag aanknopingspunten voor wie nieuwe bieren wil ontdekken van hem of haar nog onbekende brouwerijen.
Ontdek de Community Award-winnaars >>
Oscar Moerman
‘Mening baseren op wat anderen vinden: vreemd voor eigengereide Nederlanders’
“In mijn ogen zit het probleem rondom Untappd er vooral in dat de app te veel informatie geeft aan bierliefhebbers met te weinig inzicht in hun eigen smaak. Het zorgt ervoor dat liefhebbers hun oordeel vormen over een bier op een manier die in wezen vervormd is. Ze baseren hun aankoopbeslissing op een heleboel meningen van mensen die ze niet kennen. Wat in feite heel vreemd is voor eigengereide Nederlanders.
“Wat me als brouwer zorgen baart, is wanneer slijters of horecaondernemers hun inkoopbeleid baseren op Untappd-beoordelingen. Ze nemen alleen bieren in het assortiment met bijvoorbeeld een rating van vier dopjes of hoger. Tegelijkertijd: welke andere manieren hebben die ondernemers om voor zichzelf te bepalen wat wel of geen goede bieren of brouwerijen zijn. Over het algemeen weten slijters schrikbarend weinig en hun medewerkers misschien nog wel minder.
Smaak variëert
“Als bierliefhebber zou je jezelf er rekenschap van moeten geven dat je smaak zich ontwikkelt. Het bier dat je zelf ooit heel bijzonder vond, kun je naar verloop van tijd een stuk minder interessant vinden. Wat je vindt van een bier, hangt bovendien af van de omstandigheden waaronder je het drinkt. En ook een bier zelf kan nooit hetzelfde smaken. Dat speelt zeker bij bieren van kleinere brouwers. Omdat er bij hen meer variatie is bij de gebruikte grondstoffen.
“Daar staat tegenover: wanneer je als brouwer voor een mooie smaakbeleving zorgt, heeft dat positief effect op de beoordeling van bierliefhebbers. Maar als je dat doet, is de kans groot dat de liefhebber jouw bier toch wel onthoudt. Untappd heeft hij of zij dan niet nodig. Smaakreferenties zoals Untappd zijn dan ook een onbetrouwbaar kompas.
“Misschien helpt het als de scores van de bieren in Untappd niet openbaar zichtbaar zouden zijn. Hoewel dat ook wel weer ambivalent is, want als bierbrouwer wil je ook weten wat liefhebbers vinden van jouw bier. Maar eigenlijk is het voor mij als brouwer veel interessanter wat mensen tegenkomen in mijn bier als ze het proeven. Komt een bier zo over als ik het bedoel? Verreweg de meeste Untappd-gebruikers geven daar niks van prijs.
Verwachtingen sturen
“Wat in mijn ogen ook zou helpen, is als Untappd meer educatie biedt. Het bekende voorbeeld is van de bierliefhebber die niks heeft met zure bieren. Maar die desondanks wel een geuze proeft en dat helemaal niks vindt. En dus een belachelijk laag cijfer geeft aan een uitstekend bier. Het zou fijn zijn, als Untappd in zo’n geval de verwachting van die liefhebber wat meer had kunnen sturen. Hoewel daar tegenover staat dat je als brouwer zo stijlgetrouw mogelijk moet brouwen als je een goede rating wilt op Untappd.
“Wanneer je het als bierliefhebber een gevarieerd brouwerijlandschap belangrijk vindt, sta er dan bij stil dat je daar zelf aan bij kunt dragen. Dat kan door niet steeds nieuwe bieren te proberen van altijd weer andere brouwerijen. Alleen omwille van je aantal nieuwe check-ins op Untappd en het sparen van badges. Brouwers waar je fan van bent, steun je door regelmatig zijn of haar bieren te kopen. Hoe vaker, hoe beter.
Wie is Oscar Moerman?
Deze brouwer uit Twente is de man achter de bieren van Eanske. Opgeleid als laboratoriumtechnicus is hij een autodidact op het gebied van brouwen, maar ook ICT. Beide kennisgebieden combineerde hij in een softwarepakket dat hij ontwikkelde speciaal voor kleine brouwers. Daarnaast is hij de man achter Brouw TV. Zijn brouwerij Eanske heeft hij na de zomer van 2023 een nieuwe impuls gegeven. Daarvoor is hij samenwerking aangegaan met de Twentsche Stadsbrouwerij Goor.
Bezoek de website van Eanske Brewing Company >>
Jurgen Bootsveld
‘Handige graadmeter van wat je op de markt zet’
“Sinds de bier-beoordelingsplatforms er zijn, houden we ons er bij Berghoeve Brouwerij wel mee bezig. Het is een graadmeter voor kwaliteit, omdat je direct contact hebt met liefhebbers die jouw bier drinken. Als er iets mis mee is, dan kom je dat snel te weten. En kun je als brouwers passende maatregelen nemen. Dat geldt zeker voor Untappd, want dat geeft hele korte lijntjes met de consument.
“Liefhebbers vinden iets van je bier. En bierliefhebbers, dat is de markt. Hoe je bier wordt gewaardeerd, geeft je als brouwers argumenten hoe je het doet en welke kant je op kunt. Soms zijn die positief, maar natuurlijk niet altijd. Het is een eeuwenoude discussie, die je ook terug hoort rondom bierwedstrijden. Ten opzichte van Untappd is er wel een verschil. Bij bierkeuringen heb je te maken met het oordeel van een beperkt aantal juryleden. Hopelijk hebben die kennis van zaken. En lang niet iedere brouwerij doet aan zo’n keuring mee. Bij Untappd is je beoordeling een statistiek op basis van pakweg tweeënhalf duizend consumenten die iets vinden van jouw bier.
Een oordeel zegt iets
“Zo’n oordeel zegt wel degelijk iets. Dan is de volgende vraag: wil en kan je dat als brouwer onder ogen zien? Een tegenvallende beoordeling kan een reden zijn om dingen anders te doen. Maar je moet je er ook niet door laten misleiden. Het is goed om alles in de juiste verhoudingen te blijven zien. Als brouwer heb je ook vertrouwen nodig in je eigen vakmanschap. Onze bieren beoordelen liefhebbers bijvoorbeeld anders dan die van een populaire brouwerij als Moersleutel. Maar als ik dan zie dat ons ‘Hammer Blont’ een 3,4 scoort op Untappd, dan denk: dat is supergoed.
“Je moet je ook bewust zijn van bepaalde wetmatigheden van Untappd. Uitgesproken bieren halen hogere scores dan subtiele. Dat betekent wel: als je een barrel aged bier hebt met een lage rating, dan is dat een reden om eens goed te kijken of je het de volgende keer net zo doet. Dan moet je je beslist achter de oren krabben. Beoordelingen op Untappd neem je het beste met een korrel zout. Maar je kunt het ook zien als een nuttige graadmeter wat je op de markt zet.
“Ik denk dat het voor elke brouwerij aan te raden is om bieren te brouwen die passen in je omgeving. We hebben bij Berghoeve Brouwerij een paar jaar terug met veel plezier een bier gemaakt in de stijl van Vlaams Rood. Dat werd bij ons in de streek door bierliefhebbers niet begrepen. Dat vertaalde zich onder meer in een lage rating op Untappd.
Alarmbellen
“Daarnaast: stroken jouw bieren met de verwachtingen bij liefhebbers? Dat heeft niet alleen te maken met hoe je bieren smaken. Het maakt verschil als consumenten een bier dat jij brouwt in een bepaalde stijl, ook als zodanig herkennen. Maar het zegt ook iets over de kwaliteit die je brengt. Als een paar duizend bierdrinkers jouw brouwerij een totaalscore geven van 3,16, zou dat bij jou de alarmbellen moeten doen laten rinkelen. Untappd om die reden afschrijven lijkt me gevaarlijk.
“Dat Untappd brouwers en bierliefhebbers dicht bij elkaar brengt, heeft ook een keerzijde. Als je als brouwer een dikke huid hebt, helpt dat wel. Want soms is het niet mals als je leest wat consumenten vinden. Dat gaat soms in de vorm van persoonlijke belediging. Ik vind dat je mensen moet aanspreken op hun fatsoen en ik doe dat ook. Wat dat betreft onderscheidt Untappd zich helaas niet van alle andere sociale media. Het is een afspiegeling van onze maatschappij.”
Wie is Jurgen Bootsveld?
Brouwen doet hij al sinds zijn studententijd, samen met echtgenote Geralda. Op enig moment besloten ze beide hun goedbetaalde banen in de farmaceutische industrie in te ruilen voor een bestaan als brouwers. Daarvoor keerden ze terug naar hun roots. Met hun plan vonden ze hun plek in de boerderij in het Overijsselse Den Ham die al sinds generatie in familiebezit is. Hun Berghoeve Brouwerij bestaat sinds 2010. Jurgen en Geralda Bootsveld ontwikkelden haar met nuchterheid en liefde voor ambacht tot een van de toonaangevende in Oost-Nederland.
Bezoek de website van Berghoeve Brouwerij >>
Frits Dunnink
‘Slechte beoordeling van een bier zegt meestal niks over de kwaliteit’
Tot slot een persoonlijke noot van mezelf, als auteur van dit artikel. Is Untappd een handig stuk gereedschap voor brouwers, bierverkopers en liefhebbers? Of is het een app die in onze biercultuur meer kapotmaakt dan liefde voor bier ooit weer goed kan maken? Zoals bij de meeste kwesties in ons leven ligt de waarheid waarschijnlijk ergens in het midden. Uiteraard heb ik ook als biersommelier mijn eigen gedachten over Untappd.
Persoonlijk laat ik al een poosje mijn sporen na op Untappd: op woensdag 31 januari vierde ik mijn achtste verjaardag al gebruiker van de onvolprezen bier-app. Ik heb hem leren waarderen als het dagboek van mijn persoonlijke bierbeleving. Zoveel mogelijk probeer ik ook te verwoorden wat ik ontdekte in de bieren die ik proefde. Daarbij geldt, zoals bij alles wat ik doe: if you don’t have anything nice to say, don’t say anything at all.
Bier met brouwfout beoordeel ik niet
In het geval dat er iets fout is gegaan in een bier, vermeld ik dat in mijn commentaar bij mijn check-in. Dat doe ik in de hoop dat de brouwer daar zijn of haar voordeel mee kan doen. Aan een bier waarbij iets fout ging, ken ik geen punten toen. En zeker niet wanneer die fout mogelijkerwijs is terug te voeren op de behandeling van een bier nadat het de brouwerij al verlaten heeft.
Als een bier daarentegen naar mijn mening goed is, dan vermeld ik dat ook. Vanuit de overtuiging dat mijn mening er als biersommelier toe doet. Wanneer ik het idee hebt dat een kwalitatief goed bier door andere bierliefhebbers in hun puntentoekenning niet op zijn merites beoordeeld wordt, dan wil ik nog wel eens een extra royale beoordeling geven: als tegenwicht.
En nu we het er toch over hebben: waar moet je op letten als je een bier in Untappd punten toe wilt kennen? Je geeft een hoge beoordeling aan een bier dat je lekker vindt. En omgekeerd scoor je bieren laag die je niet zo goed smaken. Maar voor je een bier ‘af serveert’ met een lage score wil ik je iets ter overweging meegeven.
Mismatch tussen liefhebber en bier
Als jou een bier niet smaakt dan is dat vaker niet dan wel de schuld van de brouwer. Waarom bestel je een geuze als zuur niet jouw smaak is? Als je de weg nog niet kent in de bierwereld, kan dat natuurlijk gebeuren. Maar als dat jou een proefervaring oplevert die je onplezierig vindt, is dat niet te wijten aan het bier of aan de brouwer. Dan is er sprake van een mismatch tussen jou en het bier.
Het is een veel voorkomende reflex van mensen om anderen de schuld te geven van hun eigen teleurstellingen. Misschien ligt daar de verklaring dat bierdrinkers bij zo’n mismatch een bier een miserabele rating te geven. Om het voorbeeld van de geuze aan te houden. ‘Bah, zure meuk!’: 0,5 dopjes als rating op Untappd.
Laat jezelf niet kennen. Neem de verantwoordelijkheid dat jij niet zo’n handige keuze hebt gemaakt. Check het bier wel in, vermeld dat het je niet smaakte: note to self. Maar reageer je frustratie niet af met een lage, onrechtvaardige rating. Je kunt er ook voor kiezen om het bier dan niet een beoordeling te geven. Wel zo chique…
Meer alcohol ≠ beter bier
Nog iets over de beoordeling van bier. Meer smaak en meer alcohol betekent niet automatisch dat een bier ook beter is dan een bier met subtielere smaak en minder alcohol. Het is anders, niet meer maar ook niet minder.
Dus waarom geef je een dry stout van 4,5% een lagere rating op Untappd dan een dikke Imperial Stout? Het is appels met peren vergelijken, maar waarom krijgt die dry stout van jouw bescheiden 3 dopjes in jouw beoordeling en de Imperial Stout 4,5? Terwijl het allicht beide bieren zijn die volgens de maatstaven uitstekend zijn gebrouwen.
Wat ten slotte opvalt: wat veel mensen irriteert aan Untappd, deelt de app met alle andere sociale media. De aandacht die het consumeert, ook als je in elkaars gezelschap bent. De onbehouwen, dikwijls onfatsoenlijke omgangsvormen van gebruikers onderling. Het gegeven dat je allerlei persoonlijke data bewust of onbewust prijsgeeft aan partijen met onduidelijke intenties. Als deze dingen voor jou belangrijk zijn, kijk dan op te beginnen eens kritisch naar je eigen consumptie van social media-apps. Waarschijnlijk ben je niet verslaafd aan alcohol, maar je kunt ook een verslaving ontwikkelen voor sociale media. Leven is wat er gebeurt in het hier en nu: het voelt het fijnst in een werkelijkheid zonder beeldschermpje ertussen.
Wat vind jij van Untappd?
Vertel ons wat je ervan vindt. Laat je mening achter in het commentaarveld onder dit artikel. (Maar pas wel op dat je vriend(inn)en zich niet voor je hoeven te schamen. 😉)
Verder lezen of luisteren
Nog een thema dat in de bierwereld de geesten scheidt: bier van Heineken op de CRAFT-conferentie.
De oudste bierstijl van de Lage Landen: vijf dingen die je wilt weten over geuze lambiek.
Ontdek mijn podcast ‘Bierschrijver spreekt…!’
Duidelijk en genuanceerd artikel. Als brouwer zie ik zowel de positieve als negatieve kanten van de app. Wij gebruiken de app als communicatiemiddel met onze klanten, door te toasten en bij hogere rating te bedanken. Ook is het een manier om te monitoren wat er meerdere keren als reactie komt op specifieke bieren. Al kun je die als brouwer meestal al invullen.
Je weet ook dat lichtere en laag alcoholische bieren lager scoren dan barrel aged stouts. En dat experimentele bieren met bijzondere smaken extremere scores geven, zowel omhoog als omlaag. Culturele verschillen spelen een rol, Amerikanen scoren sneller met een 5 dan een Nederlander. Dus zijn er veel Amerikaanse bieren met 4+ ratings en worden die makkelijker verkocht.
De negatieve reacties op basis van smaak waarbij de mismatch plaats heeft gevonden zijn vervelend. Je hoopt dat mensen genieten van je bier.
Het inkopen door zaken op basis van 4+ ratings is frustrerend. Je ziet dat het gedrag veroorzaakt waarbij express hoge ratings worden gegeven bij de release van een nieuw bier door brouwers zelf of vrienden/kennissen/medewerkers. Want zelfs als er nog maar 12 ratings zijn bij bieren wordt soms het inkoopbeleid hierdoor bepaald.
Maar Untappd is er en we maken er ook gebruik van. Soms praten we bewust met klanten over de manier waarop Untappd voor brouwers invloed heeft. Een stukje bewustwording is wel fijn.
Bij een rating vraag ik me altijd af of een bier goed is of slecht. Dat betekent dat ik – behoudens brouwfouten die zelden voorkomen – altijd een 3 of hoger geef: technisch in orde een 3, gewoon goed een 3.5, vanaf 3.75 wordt het echt interessant, vanaf de 4 is het (in mijn ogen) een topbier. Een 5 geef ik hoogstzelden. Maar subjectief blijft het dus wel.
Vreemder vind ik dat smaakprofiel. Om te beginnen: waarom niet in het Nederlands? Daarnaast worden smaak, geur en zicht (en zelfs regio) op één hoop gegooid. ‘Dark’ of ‘donker’ is geen smaak, ‘Belgiany’ (‘Belgisch-achtig’???) is gewoon raar. Zit hier een moderator op?
Ik gebruik Untappd zelf voornamelijk als naslagwerk, zeker niet om zoveel mogelijk ‘losse’ first-timebiertjes te scoren. En om van te leren!
Dankjewel voor je reactie. Leuk om te lezen hoe je wat Untappd betreft erin staat.
Jouw commentaar over de smaakprofielen vind ik herkenbaar. Dat het in het Engels is, is logisch denk ik: gezien het feit dat het een in Amerika voor globaal gebruik gemaakte app is. Het Nederlandse taalgebied is eenvoudigweg te klein om een gelokaliseerde versie te ontwikkelen. Maar de typeringen die je kunt kiezen, raken kant noch wal. Dat ben ik hartgrondig met je eens. Met ‘Belgiany’ inderdaad als meest absurde voorbeeld. Ik denk niet dat het wordt gemodereerd. En eerlijk gezegd: over dat onderdeeltje van Untappd kijk ik heen.
Untappd is mijn biergeheugen, ik sla al mijn smaaknotities op en geef scores. Ik tag mijn biervrienden als ik een mooi bier heb ontdekt. Ik reageer op de inchecks van vrienden en mijn vele volgers. Leg kontakten via UT en chat over bier en lokaties. UT helpt bij het kiezen uit de taplijsten van venues. Helpt bij het zoeken naar venues in de buurt.