Heineken op de CRAFT conferentie: vloeken in de kerk?

Bier van ’s werelds grootste Nederlandse brouwerij op een conferentie van MKB-brouwers. Hoe je het ook wendt of keert: dat is een curiosum. Maar hoe moet je het verder beschouwen? Is het een teken van goede samenwerking? Of geeft het reden voor verontwaardiging? Biersommelier Frits Dunnink legde in de wereld van het Nederlandse bier zijn oor te luisteren. Zijn bedoeling is de kwestie vanuit diverse invalshoeken te belichten. Omdat met elkaar praten beter is dan over elkaar. Heineken op de CRAFT conferentie: vloeken in de kerk?

Heineken op de CRAFT conferentie: vloeken in de kerk?

De tijd dat in de Nederlandse bierwereld de bomen tot in de hemel groeiden, ligt achter ons. Als die tijd er ooit is geweest. De ruim 900 ondernemingen die zich bij ons bezig houden met het ontwikkelen, brouwen en/of verkocht krijgen van bier, ondergaan the perfect storm. Stijgende accijns en dalende consumptiecijfers. Alles wat nodig is om bier te brouwen en te verkopen is de afgelopen tijd duurder geworden. Brouwer zijn was altijd al een roeping. Onder het huidige gesternte moet je het echt willen.

In deze context organiseerde de belangenvereniging van onafhankelijk brouwend Nederland CRAFT onlangs zijn jaarlijkse Dutch Craft Beer Conference. Als motto kozen de organisatoren ‘Back to Basic’. De DCBC stond als ieder jaar weer in het teken van ontmoeten, ervaringen uitwisselen en nieuwe indrukken op doen. Na afloop keren alle deelnemers tevreden naar huis. Maar de editie 2024 kende een onverwachte nasleep. Er viel een steen in de vijver van de Nederlandse bierwereld. En dat veroorzaakte deining. Figuurlijk natuurlijk. De steen kun je met een beetje goede wil vergelijken met een fust bier. De rimpelingen op het wateroppervlak met de reuring die ontstond, toen mensen van buiten de conferentie lucht kregen van dat bier. Dat bier was namelijk niet van een MKB-brouwerij. Maar van een brouwer op de loonlijst van de grootste bierbedrijf van Nederland.

Heineken op de CRAFT conferentie: vloeken in de kerk? | De Dutch Craft Beer Conference 2024 vond 1 februari plaats in congrescentrum 1931 te ‘s-Hertogenbosch (foto © Bram & Maggie).

Tweeluik

Over die reuring kun je achtergronden lezen hier op Bierschrijver.nl. De centrale vraag is: Heineken op de CRAFT-conferentie: vloeken in de kerk? Het antwoord op die vraag lees je in een tweeluik. In dit artikel komen de mensen aan het woord die de vraag uit de titel van dit stuk met ‘nee’ beantwoorden. In een tweede blogartikel kun je kennis nemen van het verhaal van de man die met een kritische bericht op voorheen Twitter de reuring mede op gang heeft gebracht: Yuri Hegge. Dat verhaal komt bij hem uit het hart van een betrokken en verontrust, maar bovenal oprecht bierliefhebber. Het is de moeite waard om er naar te luisteren als je wilt leren over hoe de (bier)wereld in elkaar zit.

Maar eerst komen dus enkele persoonlijkheden aan het woord die er best mee kunnen leven dat er op de CRAFT-conferentie bier te proeven was van Heineken.

Inhoud

Dit artikel bestaat uit de volgende onderdelen:

Heineken op de CRAFT-conferentie: wat is er gebeurd?

Wat vindt Bernd Beersma, namens CRAFT organisator van de DCBC

Hoe kijkt culinair journalist Puck Kerkhoven aan tegen deze kwestie

Welke mening huldigt key note speaker Rick Kempen


Wat is er gebeurd?

Op donderdag 1 februari vond in ’s-Hertogenbosch de Dutch Craft Beer Conference plaats (DCBC). Dit is het congres dat de belangenvereniging voor onafhankelijke brouwerijen in Nederland CRAFT jaarlijks organiseert. De DCBC is onder meer een podium waar deelnemende brouwers elkaar en andere deelnemers aan de conferentie hun bier laten proeven. Een van die brouwers was Willem van Waesberghe. Als Global Master Brewer is hij ervoor verantwoordelijk dan elk bier van Heineken overal ter wereld altijd dezelfde onberispelijke kwaliteit heeft. Wereldwijd is dat allicht het meest gedronken bier van Nederlandse origine. Het is afkomstig uit bierfabrieken van gigantisch formaat. Maar sinds enige tijd heeft Heineken ook een proefbrouwerij voor experimentele bieren. Zo’n proefbrouwsel bracht Willem van Waesberghe mee naar de DCBC.

Heineken op de CRAFT conferentie: vloeken in de kerk? | Biertje tappen op de DCBC2024 (foto © Bram & Maggie).

Curiositeit

Bier van Heineken op de conferentie van CRAFT, het was een van de vele op tap die deelnemers konden proeven. En inderdaad: een curiositeit. Gebrouwen met al het vakmanschap dat Willem van Waesberghe aan de dag legt: Winter Wild Lager. Vanzelfsprekend ondergistend, maar onmiskenbaar anders dan het wereldwijd verkrijgbare Heineken-bier. Geen wonder dus, dat DCBC-deelnemers in beeld en woord die ervaring deelden op hun sociale media-kanalen.

De posts van Heineken-bier op de CRAFT-conferentie bleven niet onopgemerkt. Uit diverse hoeken van de Nederlandse bierbubbel klonk verbazing, om niet te zeggen: verontwaardiging. De algemene teneur was dat het droevig gesteld moet zijn met craft-brewing in Nederland als ze op de CRAFT-conferentie bier van Heineken schenken. Er was een relletje geboren.

Heineken op de CRAFT conferentie: vloeken in de kerk? | Mobiele biertap van Rock City Brewing waar onder meer het betreffende bier beschikbaar was (foto © Bram & Maggie).

Tegen deze kwestie kun je vanuit verschillende invalshoeken aankijken. In het vervolg lees je hoe enkele aanwezigen op de DCBC ertegen aankijken: organisator Bernd Beersma, culinair journalist Puck Kerkhove en key note speaker Rick Kempen.

Bernd Beersma

‘Geen inhoudelijke bemoeienis van grote brouwers’

“Bier van Heineken op een conferentie van onafhankelijke brouwers, verenigd binnen CRAFT: dat dat zoveel stof zou doen opwaaien, hadden we in alle eerlijkheid niet verwacht. Het maakt duidelijk hoeveel verschillende meningen er zijn over wat dat nou precies is, ‘craft’. Het is een steeds terugkerende discussie die geen eenduidige uitkomst heeft en ook wel nooit zal krijgen. Vanuit onze Kleine Beer is onze focus heel lokaal en brouwen we een beperkt volume. Zijn wij dan meer ‘craft’ dan collega’s die grote volumes brouwen en in elke supermarkt staan? Craft-brouwerijen geven kleur aan ons bierlandschap. Ze opereren onafhankelijk van grote brouwerijen en drankenleveranciers. Maar je kunt onderscheid maken tussen creatieve en financiële onafhankelijkheid.

“Als je mij vraagt naar Nederlandse brouwerijen die kleur hebben gegeven aan de bierwereld in Nederland, dan noem ik zeker Oedipus Brewing en Uiltje. Volgens de definitie die we hanteren bij CRAFT, zijn zij ‘craft’ ontstegen. De Molen brouwt nog steeds de meest fantastische bieren. Hun Borefts-festival is populair bij liefhebbers van craftbrewing over de hele wereld. En tegelijkertijd werken ze al jaren samen met Royal Swinkels.

Scherp onderscheid is lastig

“Wat craft is en wat niet, berust in hoge mate op sentiment. Daarbij is het voor de meeste bierliefhebbers heel lastig om scherp onderscheid te maken. Zoals gezegd: glashard gedefinieerd is het niet en zal het ook nooit worden. De bierwereld is duidelijk anders dan andere bedrijfstakken. Naast brouwer ben ik ook werkzaam in de IT. Als daar een kleine speler zijn onderneming verkoopt aan een groot bedrijf, is dat een algemeen geaccepteerde manier van zaken doen. Dan heeft die kleine ondernemer het goed gedaan. Een grote brouwerij die een kleine overneemt? Voor menig hardcore bierliefhebber verkoopt die kleine brouwer dan zijn ziel.

“In Nederland zitten we met grote en kleine brouwerijbedrijven aan een tafel. Hoe verschillend we ook zijn, we hebben elkaar nodig. Als CRAFT-leden hebben we Big Beer nodig, want samen met hen brengen we meer gewicht in de schaal. Dat heeft de kwestie met de accijnshervorming wel bewezen. Voor CRAFT staat openheid en kennis en ervaring delen hoog in het vaandel. Wat we samen te winnen hebben is groter dan wat we kunnen verliezen.

Kritisch op Big Beer

“Dat neemt niet weg dat we niet ook kritisch aankijken tegen Big Beer. Als MKB-brouwerijen moeten we wegblijven van de werkwijze van de grote brouwerijen. En dan is er nog de kwestie dat je als consument keuzevrijheid in bier wordt voorgespiegeld. Dat je op een avond in het café bier drinkt van Palm, La Trappe, Uiltje en De Molen. Dat geeft een gevoel van diversiteit, maar in feite heb je zitten genieten van bier afkomstig van een en hetzelfde bierconcern.

“Op de Dutch Craft Beer Conference is iedereen welkom die zich serieus bezig houdt met bier. Oedipus en Uiltje waren ook aanwezig. Rick Kempen zegt verstandige dingen in zijn key note speach. Moeten we hem weren omdat hij werkt bij een bedrijf dat ook toebehoort aan de Royal Swinkels-familie? Er zijn ook heel duidelijk dingen die we niet willen op de DCBC. Heineken-pils op tap? Daar trekken we een grens. Vanuit de organisatie proberen we in het belang van onze leden en de craft achterban in Nederland het programma voor de DCBC samen te stellen. Elke brouwer kan wat halen en brengen, of het nou een kleine craft of een brouwer van een industriële brouwerij is. Het is aan de deelnemers om het te ontdekken en er wat mee te doen.

Prima bier van uitstekende brouwer

“Alle bezoekers van de DCBC vragen we bij aanmelding of ze bier willen meenemen om te delen. Net als veel andere brouwers is Willem van Waesberghe op dat verzoek ingegaan. Hij bracht een fust mee van zijn experimenteel gebrouwen bier uit de Heineken-proefbrouwerij. Omdat hij nieuwsgierig was wat collega-brouwers ervan zouden vinden. Ik heb zelf het fust aangesloten en met plezier samen met Willem een eerste glas gedronken. Het fust was ook als eerste leeg. Wat me niet verbaast. Want het was een prima bier van een uitstekende brouwer.”

Heineken op de CRAFT conferentie: vloeken in de kerk? | Voorzitter van de DCBC-organisatie Bernd Beersma met een collega (foto © Bram & Maggie).

Wie is Bernd Beersma?
Deze Friese brouwer komt in dit artikel aan het woord met de pet op van bestuurslid bij CRAFT. In die hoedanigheid is hij voorzitter van de commissie die jaarlijks de Dutch Craft Beer Conference organiseert. In 2013 richtte hij samen met Christel Tijenk in Lemmer de Kleine Beer Brouwerij op. Daarnaast is hij sinds 2022 betrokken bij Pigs & Bears Brewing Co. Beersma combineert zijn werk als brouwer met zijn IT-ondernemingen InQuisitive, Eager en Adabtive. Ook is hij als commissaris in een adviesrol actief bij Kegs United.


Puck Kerkhoven

‘Samenwerking komt van twee kanten’

“Bier van Heineken op tap bij de CRAFT-conferentie? Voor mij was het vooral een bier van Willem van Waesberghe, gebrouwen met de gist van Heineken in een installatie die aan die brouwerij toebehoort. Ik had er geen moeite mee.  Behalve dan dat ik te laat was om het te kunnen proeven. Het was duidelijk een spontane actie, volgens mij met een handgeschreven briefje: leerzaam en inspirerend bedoeld. And that’s it. Ik val daar niet over.

Geen weerwoord

“Waar ik wel over val is dat grote brouwerijen zoals Heineken alle mooie horecalocaties uit de markt plukken. Dat lokale, onafhankelijke brouwers daar vervolgens worden geweerd en zij daar geen enkel weerwoord op hebben. Gun streekbieren op z’n minst twee tapkranen, of bieren van CRAFT-brouwers die goed bij de locatie passen. Samenwerking komt van twee kanten.”

Heineken op de CRAFT conferentie: vloeken in de kerk? | Culinair journalist Puck Kerkhoven.

Wie is Puck Kerkhoven?
Als culinair journalist en auteur van kookboeken heeft Puck Kerkhoven een hart dat warm klopt voor bier. Haar columns verschijnen onder meer in de regionale dagbladen van DPG Media. Ook op de website van Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur behoort ze tot de vaste columnisten. In de bierwereld vestigde ze bovendien haar reputatie als jurylid van onder meer de Dutch Beer Challenge. Ook is ze benoemd tot Heraut in het Biergenootschap der Lage Landen.


Rick Kempen

’Als brouwers staan we samen sterker’

“Willem van Waesberghe spendeert een fust van zijn experimentele bier en oogst in het Nederlandse bierwereldje een waarachtige shitstorm. Volstrekt verschillende gevoelens over bier en craft brengt dat tevoorschijn. Wat me verbaast: het beeld van vijandschap dat spreekt uit die verontwaardigde reacties. Het getuigt ook van een Calimero-achtig gevoel: ‘zij zijn groot en ik is klein, dat is niet eerlijk’. En ook angst speelt mee: die grote brouwerijen zijn uit op het bloed van al die ‘nietige’ CRAFT-brouwerijen. Wat als je het macro-economisch bekijkt, waarschijnlijk ook zo is. Maar de kwestie kent nog zoveel andere hoeken waaruit je het kunt bekijken.

Craft brewing inspireert

“Bekijk het door een positief gekleurde bril. Zelfs de hoofdbrouwer van ’s werelds grootste brouwerij is geïnspireerd door het idee van craft brewing. Ja, dat proefbrouwsel is een verkenning uitgevoerd als onderzoek en ontwikkeling met een doel voor die grootbrouwer. Om misschien wel een nieuw, voor onafhankelijke brouwers concurrerend product op de markt te brengen. Maar laten we niet vergeten dat zowel alle grote als alle onafhankelijke brouwers onderdeel zijn van één landelijke biergemeenschap. We hebben meer te winnen als we samen kijken naar oplossingen voor gemeenschappelijke bedreigingen.

“Wat me opvalt aan de discussie over kleinschalig gebrouwen bier van Heineken op de conferentie van CRAFT, is dat het buitenstaanders zijn die haar zijn begonnen. Voor mij zijn dat betrokken consumenten en daar is niks mis mee. Laten we het begrip ‘craft’ eens beschouwen als een soort paraplumerk voor bier. Een goed merk heeft fans net zo hard nodig als haters. Een deel van de fans is kritisch en heeft bij zijn merkbeleving een scherp vijandbeeld nodig. In dat opzicht lijkt onze bierwereld op die van het voetbal.

Heineken op de CRAFT conferentie: vloeken in de kerk? | Rick Kempen tijdens de Dutch Craft Beer Conference 2024 (foto © Bram & Maggie).

Brouwers beter maken

“De brouwers van CRAFT bekijken de kwestie meer genuanceerd. Die zijn allemaal lid geworden van CRAFT vanuit een inzicht dat het goed is om elkaar als vakmensen en ondernemers beter te maken. Dat werpt vruchten af. En dat is hard nodig ook, willen al die kleinere onafhankelijke brouwerijen kans van slagen hebben in de marge van de grote biermarkt! Laten we ook niet vergeten wat Willem van Waesberghe heeft bijgedragen aan dat proces. Hij heeft zoveel kennis over hoe je het beste mogelijke bier kunt brouwen. En die kennis deelt hij royaal.

“Dat Willem zijn kennis inbrengt, daar kijkt niemand van op. Dat hij laatst ook bier meenam naar de Dutch Craft Brewing Conference, roept aversie op. Dat er mensen zijn die zich daarover opwinden, heeft ook positieve kanten. Bier kan mensen wat schelen. Maar uiteindelijk brengt het in mijn ogen het doel niet dichterbij, wat ook die kritische consumenten voor ogen hebben: een gezonde toekomst van craft-brouwerijen.

Bier wordt bedreigd in zijn bestaan

“Elk slecht bier in het glas van bierliefhebbers berokkent schade aan de hele biermarkt. Kun je elkaar wel beter maken als je het zo klein maakt, zoals gebeurd is met deze shitstorm? Op zijn beurt leert ook Willem van Waesberghe veel van de Nederlandse craft-community. Want de grote uitdaging is: hoe houden we het product ‘bier’ relevant in onze steeds veranderende wereld. Bier wordt in zijn bestaan bedreigd: al het bier. Als brouwers staan we samen sterker: de grote naast de kleine. Het sentiment dat ze tegenover elkaar zouden moeten staan, is begrijpelijk. Maar uiteindelijk leidt het nergens toe.”

Heineken op de CRAFT conferentie: vloeken in de kerk? | Rick Kempen en bierschrijver Frits Dunnink in het Amsterdamse proeflokaal In de Wildeman.

Wie is Rick Kempen?
Nederlands meest prominente biersommelier leeft voor het bier. De oorsprong van zijn indrukwekkende carrière ligt in de horeca, bij vermaarde Amsterdamse cafés als De Pilsnerclub en Hoppe. Want in dit leven heeft hij een opdracht meegekregen: speciale bieren van over de hele wereld bereikbaar maken voor een zo groot mogelijk publiek in binnen- en buitenland.

De geboren en getogen Amsterdammer draagt met toewijding en daadkracht bij aan het versterken van de biercultuur in de Lage Landen. Als bierambassadeur werkzaam bij Bier & cO is Rick onder meer medeoprichter van de Dutch Beer Challenge en de Week van het Nederlandse Bier.


Betrokken en ongerust: het verhaal van Yuri Hegge

Heineken op tap bij de conferentie van onafhankelijke brouwers. Voor menig bierliefhebber een teken aan de wand. Reden voor sommigen van hen op zich uit te spreken. Een van hen is Yuri Hegge: als horecaprofessional een vurig pleitbezorger van de craft-brewing gedachte. Hij vindt het geen goed idee dat CRAFT bier van Heineken toelaat op zijn jaarlijkse conferentie. Wat hem ertoe beweegt zich uit te spreken, lees je hier:

‘CRAFT-brouwerijen gooien alles waar ze voor staan te grabbel’.


Meer informatie over CRAFT

CRAFT is de belangenbehartiger van onafhankelijke brouwers in Nederland. Als je meer wilt weten, bezoek dan de website van CRAFT.


Verder lezen of luisteren

Pils van kleine brouwers: aanval op Big Beer

Bestaat craft-bier eigenlijk wel? Op zoek naar het wezen van craft-brewing

Luister naar verhalen over bier uit de Lage Landen. Ontdek de podcast ‘Bierschrijver spreekt…!’


3 gedachten over “Heineken op de CRAFT conferentie: vloeken in de kerk?

  1. Hi Frits,
    Met belangstelling en lichte verbazing heb ik gelezen over de commotie die ‘mijn’ bier heeft veroorzaakt.
    Als deelnemer van de conferentie werd mij bij de inschrijving gevraagd of ik een bier wilde meenemen, en aangezien ik met een serie proefbieren bezig ben, vond ik het wel leuk om reactie van andere brouwers te krijgen.
    De Winter Wild Lager is de derde in een reeks en is een zusje van H41, gebrouwen met de Eubayanus gist, de moeder gist van alle lager gisten. Die gist is lastig te krijgen, en voor brouwers interessant qua smaak en oorsprong.
    Ik had zeker niet de bedoeling om zo’n reuring te creëren. Voor mij is de Craft Conferentie een plek waar ik andere brouwers kan ontmoeten, geïnspireerd kan raken en ook een fijne dag kan hebben door lekker over bier en brouwen te kunnen praten zonder allerlei commerciële belangen. Het zou jammer zijn als we dat aspect van de Craft Conferentie zouden moeten gaan missen.

    1. Hallo Willem, dank voor je reactie. Goed dat je wat context geeft over je ‘actie’. Er zijn allerlei redenen te bedenken waarom het positief is dat je jou/jullie experimentele bier hebt meegebracht naar de DCBC. Als je het mij vraagt: die overwegen. Grote en kleine brouwerijen verbindt een gemeenschappelijk belang. ‘Vijandschap’ creëren dient uiteindelijk niet een doel: dat met toewijding en vakmanschap gebrouwen bier voor consumenten een aantrekkelijk product is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *