Frontaal vind ik een van de leukste en lekkerste brouwerijen die Nederland anno 2020 rijk is. Hoog tijd om de brouwerij uit Breda eens voor het voetlicht te halen. Wat is het verhaal achter Frontaal? Welke bieren zijn de moeite waard? En is de brouwerij er ook nog als de covid 19-crisis weer voorbij is? In dit artikel kom je meer te weten over de smaakvolle kwaliteiten van brouwerij Frontaal uit Breda.
De smaakvolle kwaliteiten van brouwerij Frontaal
Een van de snelst groeiende brouwerijen in Nederland is Frontaal. Met spraakmakende bieren, sympathieke events en een reeks stoutmoedige crowdfundings timmert de brouwerij uit Breda aan de weg. In gesprekken met andere brouwers hoorde ik de naam Frontaal ook met enige regelmaat voorbijkomen. Steevast in combinatie met oprechte bewondering voor het werk van de oprichter en stuwende kracht Roel Buckens. Mijn nieuwsgierigheid geprikkeld vond ik het hoog tijd om zijn brouwerij eens voor het voetlicht te halen. Een afspraak voor een interview met Roel werd niettemin eerst getorpedeerd door een brouwpanne en daarna door corona. Mijn voorbereidingen voor het gesprek zijn evenwel op zich al een bron voor een goed verhaal. Een brouwerijportret van Frontaal, de ongeautoriseerde versie.
Hoe is brouwerij Frontaal ontstaan?
De Bredase brouwerij viert dit jaar zijn eerste lustrum. Sinds de oprichting in 2015 is er op biergebied in Breda waanzinnig veel gebeurd. De stad kent op het moment maar liefst 16 ondernemingen die zich ‘brouwerij’ noemen en is daarmee het bier-powerhouse van de provincie Noord-Brabant. Roel Buckens (Zevenbergen, 1992) is de oprichter van Frontaal. Naar verluidt is hij al van jongs af aan gefascineerd door smaak. Vanaf het moment dat hij ‘of legal drinking age’ is, is hij met bier bezig. Zelf brouwen doet hij sinds zijn terugkeer van een reis naar Australië, waar hij onder meer werkte in een brewpub.
Van Stek naar Faam
Mijn eerste vluchtige ontmoeting met Roel en zijn brouwerij dateert van voorjaar 2018. Voor de eerste cursusbijeenkomst voor deel 2 van mijn biersommelieropleiding kwam ik terecht in de wondere wereld van Stek, een onconventionele verzamelplaats van kunstenaars en creatieve ondernemers gevestigd op een oud industrieterrein iets ten noorden van de Bredase binnenstad. De les vond plaats in het proeflokaal van Frontaal, in een omgebouwde zeecontainer. De rest van de brouwerij was indertijd gehuisvest in soortgelijke onderkomens. Ik zie Roel nog zitten in de avondzon, aan een picknicktafel dozen vouwen voor bierpakketten.
Die setting met de containers financiert hij indertijd met een eerste crowdfunding. Het wekt geen verbazing dat Frontaal in dat geïmproviseerde onderkomen al snel uit de jas groeit. Voor het vervolg laten Roel en zijn team hun oog vallen op een nieuwe locatie: de oude fabriek De Faam gelegen op een steenworp afstand van station Breda. In de zomer van 2019 neemt Frontaal daar een fonkelnieuwe brouwinstallatie van 35 hectoliter in gebruik. Voor het benodigde kapitaal schrijft de brouwerij wederom een crowdfunding uit.
Investeren in staal en hout
Ook in De Faam heeft de brouwerij een pop up-karakter: de aanwezigheid van Frontaal op de 1300 m2 in de voormalige snoepfabriek ligt formeel vast in een huurcontract tot en met 2021. Een derde crowdfunding organiseert de brouwerij najaar 2019. De opbrengst wordt onder meer geïnvesteerd in hout: een uitbreiding van wat de brouwers zelf noemen hun ‘vatenpark’. De met zorg samengestelde collectie eikenhouten fusten, eerder gebruikt voor het laten rijpen van drank, is van grote waarde voor barrel aging. Bepaalde soorten bier zijn geschikt om te laten rijpen in zo’n houten vat. Het rijpingsproces duurt vaak enkele maanden, waarbij het bier een smaakverandering aangaat met inhoudsstoffen van het hout en dikwijls ook achtergebleven resten van de drank (spirit of wijn) die eerder in het vat zat.
Wat maakt brouwerij Frontaal onderscheidend?
Ik ken weinig brouwerijen in Nederland waar het kwaliteitsbewustzijn zo consequent is ontwikkeld als bij Frontaal. Brouwer en eigenaar Roel Buckens mag dan wellicht een autodidact zijn, een specifieke opleiding voor bier en brouwen zoek je vergeefs op zijn cv: zijn ambacht neemt hij verrekte serieus. Frontaal is eredivisie waar het gaat om investeren in technologie en kennis voor kwaliteit. Een voorbeeld? De brouwerij beschikt over een extra brede maischkuip. Dit heeft als voordeel dat de filtering van het beslag makkelijker verloopt, zeker voor het brouwen van zwaardere bieren. De uitgekiende brouwinstallatie maakt het een geliefd adres voor huurbrouwers. Maar het belangrijkste waar die kwaliteitsgerichtheid van Frontaal voor zorgt: lekker bier. De bieren van Roel en zijn team vallen in de prijzen. Daarover verderop meer.
Niveau versterken
“Beer for Thought” is de merkbelofte van Frontaal. De brouwers creëren naar eigen zeggen smaken, kleuren en geuren in hun bier, die liefhebbers uitnodigen om na te denken over het ontstaan ervan. Ze zien het als hun missie om niet alleen bieren te brouwen die de moeite waard zijn, maar ook kennis te delen over hun product. Zodat bierdrinkers ook iets leren over hun favoriete drank. De bieren van Frontaal zijn geïnspireerd op traditionele Engelse en Amerikaanse stijlen waaraan de brouwers hun eigen signatuur geven.
Kennisdeling is voor Frontaal nog op een andere manier belangrijk. Roel Buckens maakt geen geheim van zijn recepten en deelt ze graag met hobbybrouwers zodat die ermee verder experimenteren. Hij nodigt andere professionele brouwers uit hierin te volgen. Zijn bedoeling is om daarmee samen het niveau van ambachtelijk brouwen in Nederland te versterken.
Welke bieren van Frontaal zijn de moeite waard?
Een viertal bieren vormt de kapstok van het assortiment van brouwerij Frontaal: het witbier ‘Author’, het blonde bier ‘Freehand’, de IPA ‘Bulldog’ en de barleywine ‘Rhodesian’. ‘Bulldog’ kreeg bij de Dutch Beer Challenge 2020 een bronzen medaille, net als New England IPA ‘Juicepunch V 11’. ‘Rhodesian’ sleepte de afgelopen jaren meerdere keren de onderscheiding Lekkerste (zware) Bier van Brabant in de wacht. Ieder seizoen brouwt Frontaal ook nog een aantal specials. En elk van deze bieren wordt gemaakt met dezelfde toewijding, liefde voor smaak en constante kwaliteit.
Tot de lekkerste bieren die ik zelf proefde van Frontaal, behoorde ‘Tonka’: een bijna verslavend lekkere barleywine gebrouwen met tonkabonen, die zorgen voor verwarmende geuren en smaken waarin tonen van chocola, vanille en kaneel frivool om elkaar heen dartelen. Ik kan alleen niet achterhalen of dit bier nog beschikbaar is, dan wel ooit nog gebrouwen wordt. Van de blonde, uitgesproken gehopte bieren was ik onder de indruk van ‘The Legend of Simsalabimcoe’. Dit is een white IPA die met zijn tropische fruittonen, frisheid, droge afdronk en onberispelijke kwaliteit tot vrolijkheid stemt. Collega-bierschrijver Amanda Meijer vertelt in nummer 46 van het magazine Bier! een aardige anekdote over het bier. Het is een eerbetoon aan brouwerijhond Simcoe. Voor haar verjaardag brouwt Frontaal steeds een bier, dit voorjaar al voor de vierde keer. De editie van 2020 dankt zijn opgewekte karakter aan de hopsoorten Sabro, Simcoe en Cascade.
Waar vind ik bieren van brouwerij Frontaal?
De meeste zichzelf respecterende slijterijen in de provincie Noord-Brabant voeren beschikbare bieren van Frontaal in hun assortiment. Voor liefhebbers buiten de provincie bieden de huidige corona-perikelen een onverwacht voordeel: om gederfde omzet uit het eigen proeflokaal te compenseren, lanceerde Frontaal vliegensvlug een eigen webshop.
Aan de bron, binnen de muren van de brouwerij in voornoemde voormalige snoepfabriek, kun je onder normale omstandigheden ook terecht. Frontaal heeft een bescheiden, maar goed gesorteerde bottleshop waar naast eigen producten ook bier van bevriende brouwerijen verkrijgbaar is. Datzelfde geldt voor het brouwerijcafé, met keuze uit 31 bieren op tap. Hier heb je ook kans op een live ontmoeting met brouwerijhond Simcoe.
Events
Zeker ook vermeldenswaardig zijn de events die het team van brouwerij Frontaal regelmatig organiseert. Jaarlijks op de eerste zaterdag van september is er het festival Brewda met een keur aan bekende en onbekende, maar vooral goede brouwerijen uit binnen- en buitenland. Eerstkomende afspraak is 5 september, corona volente. Als de gelegenheid zich voordoet, zo ik zeker gaan als ik jou was.
Bestaat Frontaal na de corona-crisis nog?
Ook over dit artikel werpt de covid 19-epidemie haar lange schaduw. Voor ondernemers een onzekere en uitdagende tijd, voor brouwerijen in het bijzonder. Zeker als je net als Frontaal relatief kortgeleden bent gestart en ambitieus hebt geïnvesteerd. Ik sprak de afgelopen tijd een aantal mensen in de biersector die off the record lieten weten nu niet graag in de schoenen van Roel Buckens te willen staan. Hoe hij zijn bedrijf door de turbulentie loodst, moet de tijd uiteindelijk uitwijzen. Maar eerlijk gezegd denk ik dat hem dat gaat lukken.
Het is een feit dat Buckens de verantwoordelijkheid draagt voor een personeelsstaf die voor een kleine, onafhankelijke brouwerij in Nederland aanzienlijk is. Maar als de nood aan de man komt, zou hij daarvoor een beroep kunnen doen op de steunmaatregelen die de overheid hiervoor heeft opgetuigd, dunkt mij. Bovendien: met veel energieke medewerkers kun je veel creatieve slagkracht ontwikkelen. Als je ziet met wat voor tempo de brouwerij een soepel werkende webshop aan de praat kreeg, biedt dat vertrouwen.
Als een brouwer al dat wat hij maakt, vlot verkoopt, zou dat de cashflow toch op aardig peil moeten kunnen houden. Laatst kreeg ik een mail met de aankondiging van een nieuwe release. En een kleine week later een tweede met het bericht dat wie het betreffende bier nog wilde bestellen, haast moest maken omdat het zowat alweer uitverkocht was. Een staaltje stress-creatie van gehaaide ‘e-commercianten’ om weifelende kopers over de streep te trekken? Of een oprecht teken dat het bier van Frontaal op het moment gewoon goed en snel van de hand gaat?
Winst herinvesteren
Daarnaast staat Frontaal in het krijt bij zijn crowfunders. Een blik in de prospectus van de laatste financieringsronde herfst afgelopen jaar leert dat afspraken over dividend niet vooraf zijn vastgelegd. Het vooruitzicht op dividend hangt volgens de prospectus af van de winstgevendheid. Doel van de crowdfunding was onder meer de brouwerij te voorzien van werkkapitaal. Wie middelen beschikbaar wilde stellen, werd nadrukkelijk uitgenodigd om zelf mee te bouwen aan het succes van de investering. Eventuele winst herinvesteert Frontaal hoe dan ook de eerste twee jaar in de onderneming volgens de prospectus. De crowdfunding is niet gebeurd op basis van vrij verhandelbare aandelen. De crowdfunders beschikken wel over certificaten, maar die kunnen de eerste drie jaar na uitgifte niet van eigenaar wisselen. De financiering zit zo in elkaar dat eigenaar Roel Buckens nooit zijn onafhankelijkheid kwijt kan raken aan een grotere brouwer.
Vooropgesteld: ik laat me niet voorstaan op uitgebreide financiële vakkennis. Bovendien is mijn talent voor beren op de weg slecht ontwikkeld. Mocht mijn inschatting al te naïef zijn, dan laat ik me daarover graag beleren door iemand met kennis van zaken. Het groeipotentieel van Frontaal brengt covid-19 niet zomaar om zeep. Tenzij er mensen daadwerkelijk ziek worden uiteraard. De investering van de brouwerij is aanzienlijk, maar niet op een manier gefinancierd dat aannemelijkerwijs ongeduldige geldschieters op korte termijn in drommen geld willen zien. Ik heb vertrouwen dat Frontaal de corona-impasse doorstaat. Tenzij die nog maanden gaat duren, dan wordt het een ander verhaal. Maar ik had hierover natuurlijk graag met Roel Buckens zelf van gedachten gewisseld.
Kiezen voor bier van kleine, onafhankelijke brouwers als je boodschappen doet voor je borrel, is de beste manier om hen te steunen: onder normale omstandigheden maar nu des te meer. Misschien heb ik je nieuwsgierig gemaakt naar hun bier, nu ik je heb laten kennismaken met de smaakvolle kwaliteiten van brouwerij Frontaal uit Breda.
Brouwerij Frontaal
Liniestraat 31
4816 BG Breda
brouwerijfrontaal.nl
Wil je jouw brouwerij ook goed voor het voetlicht laten komen in een mooi verhaal? Neem dan contact met mij op om de mogelijkheden eens te bespreken.